Binnenkort stopt deze site. De afgeslankte opvolger:
ckvnu.nl
Tip: alvast handige bestanden en links op deze oude site downloaden.
'Cultuuronderwijs staat voor mij voorop omdat het een belangrijke bijdrage kan leveren aan de vorming en ontwikkeling van het individu en onze samenleving'. Minister Bussemaker
Cultuureducatie heeft te maken met...
Cultuureducatie is ook...
Cultuureducatie, goed voor de ontwikkeling van je eigen culturele referentiekader
Cultuureducatie is goed voor je zelfbewustzijn
In Cultuur in de spiegel kan je hier alles over lezen.
Cultuureducatie is goed voor de ontwikkeling van je brein
Interview met Mark Mieras, tekst Bina Ayer
Kunstgebouw magazine #2, 2011
Enkele citaten uit dit interview:
“Kunst stimuleert tot ontwikkeling. Het is een slijpsteen voor onze hersenschors"
Kunst is niet alleen leuk, maar ook belangrijk voor de ontwikkeling van de hersenen.
Beter gezegd: kunst is leuk omdat het zo goed is voor onze hersenen. Dat zegt
wetenschapsjournalist en auteur Mark Mieras. Hij pleit daarom voor een wezenlijke rol
voor cultuureducatie in het onderwijs.
Lees het interview hier.
Cultuureducatie is goed voor de ontwikkeling van je talenten.
Meervoudige intelligenties en cultuureducatie
De theorie over meervoudige intelligentie van Howard Gardner (1983, 1993) is bijzonder interessant voor CKV en cultuureducatie. Hieronder wat informatie over verschillende soorten intelligentie en wat dit voor het onderwijs kan betekenen. Voor meer informatie, klik hier.
Intelligentie wordt ook gezien als meer dan alleen wat je meet met een IQ test. Je kunt op verschillende manieren problemen oplossen en met de wereld omgaan. In dit verband is de theorie over meervoudige intelligentie van Howard Gardner (1983, 1993) interessant. Gardner onderscheidt negen verschillende vormen van intelligentie.
Wiskundig-logisch of logisch-mathematische intelligentie
Logisch-mathematisch: rekenslim
Het vermogen om logisch te denken en redeneren; om getallen en symbolen mentaal te manipuleren en om abstracte begrippen te hanteren en te creëren.
Voorkeur voor:
rekenen, calculeren, begroten, redeneren, experimenteren, logica, getallen en symbolen, jaartallen.
Taalkundige of verbaal-linguistische intelligentie
Verbaal-Linguïstisch: woordslim
Het vermogen om gesproken en geschreven taal te begrijpen. Een gevoeligheid voor de betekenis van woorden en voor de verschillende functies van taal.
Voorkeur voor:
lezen, praten, schrijven, kruiswoordpuzzels, verhalen, gedichten, grappen, discussiëren, debatteren.
Visueel-ruimtelijke intelligentie
Visueel/ruimtelijk: beeldslim
Het vermogen om ruimtelijke vormen en beelden waar te nemen en te reproduceren, mentaal te manipuleren en om nieuwe mentale beelden te creëren.
Voorkeur voor:
tekenen, knutselen, legpuzzels, ontwerpen, schetsen, inrichten, architectuur, foto's, navigeren, grafische voorstellingen, schema's.
Lichamelijk-motorische of lichamelijk-kinesthetische…
Lichamelijk/kinesthetisch: beweegslim
Het vermogen om het eigen lichaam te gebruiken en te controleren. Het beheersen van de fijne en grove motoriek.
Voorkeur voor:
gymnastiek, sporten, bewegen, dansen, choreografie, acteren, mime, lichaamstaal, jongleren, handvaardigheid, knutselen.
Natuurgerichte of naturalistische intelligentie
Naturalistisch: natuurslim
Het vermogen om onderscheid te maken tussen verschillende (natuur)verschijnselen en deze tot in detail kunnen classificeren.
Voorkeur voor:
analyseren van overeenkomsten en verschillen, milieu, flora en fauna, natuurlijke fenomenen, verzamelen en classificeren, genieten van de natuur, natuurbescherming, ecologisch bewustzijn.
Interpersoonlijke intelligentie
Interpersoonlijk: mensenslim
Het vermogen om onderscheid te maken tussen verschillende individuen en hun stemmingen, motieven en temperament. Communicatie- en inlevingsvermogen.
Voorkeur voor:
vrienden, feesten, leiden en organiseren, teamwerk, interactie, communiceren, samenwerken, zorgen, conflicten oplossen, verplaatsen in anderen.
Intrapersoonlijke intelligentie
Intrapersoonlijk: zelfslim
Het vermogen tot zelfreflectie en zelfbewustzijn. Het vermogen om eigen gevoelens te onderscheiden en te zien als drijfveer voor het eigen handelen.
Voorkeur voor:
zelfonderzoek, zelfkennis, dagboek bijhouden, fantaseren, dromen, filosoferen, in contact treden met jezelf
Muzikaal-ritmische intelligentie
Muzikaal-ritmisch: muziekslim
Het vermogen om betekenis te ontlenen aan muzikale patronen, klanken en ritmes en deze kunnen creëren en reproduceren.
Voorkeur voor:
componeren, ritme en melodie, muziek lezen, maken of beluisteren, neuriën, zingen, fluiten, rappen.
Existentiële intelligentie: bestaansslim
Het vermogen om na te denken over de betekenis en zin van dingen en het leven.
Voorkeur voor:
filosofie, religie, maatschappelijke vraagstukken, kunst.
Toelichting
Ieder mens is op meer fronten intelligent. Wel ontwikkelt ieder zich in een aantal intelligenties sterker dan in de andere. En ‘sterk’ is daarbij een combinatie van vermogen en voorkeur. Dat zou je een talent kunnen noemen.
Het persoonlijke, unieke patroon van intelligenties is niet vast te leggen in een getal (IQ-cijfer), maar is dynamisch en ontwikkelbaar. Zij het dat het potentieel aan intelligenties maar zelden volledig wordt benut. Dit is ook cultuurafhankelijk: niet iedere cultuur hecht aan alle vermogens evenveel waarde.
Zo kenmerkt onze westerse cultuur zich door een sterk accent op verbaal-linguïstische en de logisch- mathematische vermogens.
Kunstbeoefening en –reflectie doet ook een beroep op andere vormen van intelligentie, zoals de muzikale, de lichamelijk/kinesthetische, de ruimtelijk/visuele, de inter- en intrapersoonlijke en de existentiële intelligentie.
Cultuureducatie kan zeker dan ook bijdragen aan een bredere ontwikkeling van ieders intelligenties of talenten.
Op de site Leraar24 staan diverse videos over toepassingen in de les.
Citaten over cultuur en cultuureducatie
Om inhoud te geven aan de socialiserende functie van cultuur is het van belang dat kinderen in aanraking komen met kunst en cultuur, zelf leren bepalen wat mooi of lelijk is en de kans krijgen hun talenten te ontwikkelen.
Minister Bussemaker, Cultuur beweegt
Cultuur houdt ook een spiegel voor en reflecteert op ontwikkelingen in de samenleving gebeurt. Cultuur speelt een belangrijke rol in het vormen en ontwikkelen van onze (nationale) identiteit en imago en kan ook bijdragen aan trots.
Minister Bussemaker, Cultuur beweegt
Iedere Nederlander zou de mogelijkheid moeten krijgen om een basisniveau te bereiken wat betreft (historische) kennis en esthetisch beoordelingsvermogen op cultureel gebied, en in de eigen creatieve ontwikkeling. Cultuureducatie draagt ertoe bij dat iedereen de verschillende facetten van cultuur die hij of zij in het dagelijks leven tegen komt, kan onderkennen, interpreteren en begrijpen.
Advies cultuureducatie
Culturele vorming is meer dan ooit van belang, nu kinderen en jongeren opgroeien in een maatschappij die zich kenmerkt door enerzijds een culturele overvloed en anderzijds een cultureel tekort.
Bron: Raad voor Cultuur & Onderwijsraad.
Niet kennis, niet technologie, maar menselijke creativiteit is dé motor van de economie in de eenentwintigste eeuw. […] Een stad of regio die creatief talent koestert en aantrekt, heeft daarom een beslissend concurrentievoordeel. R. Florida