Cultuurcoördinatie, de noodzaak
Wat valt er te coördineren?
Worden de onderstaande zaken goed geregeld bij jou op school?
Zo niet, dan heb je misschien een cuco nodig.
I doelstellingen van cultuureducatie (onder woorden brengen)
II beleidsplan voor cultuureducatie (schrijven en bewaken)
III het uitzetten en bewaken van de leerlijn cultuureducatie (waaronder ook CKV in onder en bovenbouw)
IV het inventariseren van het huidige cultuuraanbod van de school
V overleggen met de directie over deze zaken
VI Iemand met actuele, inhoudelijke kennis te hebben van wat er op school gebeurt bij alle vakken ten aanzien van culturele activiteiten (dus ook de vakken waar cultureel erfgoed een rol speelt)
VII een actueel overzicht van het cultuurbeleid vo van de overheid
VII de organisatie en inzet van de Cultuurkaart regelen
IX een budget en begroting voor cultuureducatie maken
Wil een school cultuureducatie goed op de rails krijgen en/of houden is het goed om dit gecoördineerd aan te pakken.
Maar wat moet deze persoon of personen nou precies doen? En waar moet ie beginnen? En hoeveel taakuren of formatie mag er tegenover staan?
Dat hangt sterk af van welk cultuurscenario de school kiest.
Cultuurcoördinatie, de taken
Checklist Taken van de cuco en de schoolleiding
Scenario 1: Basistaken, Aandacht voor wat wettelijk minimaal moet
Bij scenario 1 is er eerder sprake van een managementtaak dan een cultuurcoördinator. Hoewel er weinig inhoudelijke aanpassingen aan het onderwijsprogramma zijn, zorgt men voor een correct en realistisch gebruik van de nieuwe cultuurkaart of voor de inzet van andere financiële middelen. Ad hoc beslissingen worden vermeden en men loopt niet steeds achter de feiten aan. Er wordt nadrukkelijk rekening gehouden met de wettelijke kerndoelen en eindtermen van CKV in zowel onder- als bovenbouw en de kunstvakken.
80-120 klokuren per jaar
Scenario 2: Inhoudelijke taken, Cultuurcoördinatie met veel aandacht voor samenhang en leerlijnen
Scenario 2-scholen hebben aandacht voor inhoudelijke samenhang en doorgaande leerlijnen. Een cultuurbeleidsplan voor de komende jaren speelt een centrale rol. De Cultuurkaart wordt gebruikt voor nieuwe culturele initiatieven en om de leerlijnen en samenhang bij cultuureducatie te versterken.
160-280 klokuren per jaar
Scenario 3: Cultuur schoolbreed, Cultuurschool waar cultuureducatie mede de identiteit van de school bepaalt. Cultuurcoördinatie wordt gedragen door de directie en een cultuurteam
De 'cultuurschool' kiest duidelijk voor een culturele identiteit (zoals andere scholen zich profileren als technasium of sportschool). Cultuureducatie staat centraal in het curriculum en wordt actief gestimuleerd door de schoolleiding en bestuur. De school heeft dus veel te bieden op het gebied van kunst en cultuur. De cultuurcoördinator is iemand met een middenmanagementfunctie en is vooral ook een procesbegeleider en -bewaker.
280-600+ klokuren per jaar
Taken van de schoolleiding
(Deze taken gelden in meer of mindere mate bij alle drie scenario's)
- Langetermijnbeleid voor cultuureducatie ontwikkelen.
- Het (laten) schrijven van een beleidsplan cultuur.
- Een cultuurcoördinator benoemen.
- Een profielschets voor de cultuurcoördinator schrijven.
- Een takenpakket voor de cultuurcoördinator samenstellen.
- Formatie vrijmaken voor de cultuurcoördinator.
- De betrokken vaksecties stimuleren daar waar het nuttig is samen te werken.
- Een cultuurcommissie in het leven roepen.
- Zorgen dat de financiën goed geregeld zijn.
Termen en begrippen voor de cuco
Op deze site gebruik ik vaak de afkorting 'cuco'. Dit slaat op de cultuurcoördinator, maar ook op cultuurcoördinatie. In de vorige eeuw was het even voor elke havo/vwo school verplicht om een kunstcoördinator (kuco) aan te wijzen. Deze persoon moest dan op kosten van de OCW een behoorlijke scholing volgen. De kuco was verantwoordelijk (samen met zijn/haar team van kunstmentoren) voor de gang van zaken rond CKV1, zoals CKV op havo en vwo toen werd genoemd.
Met de invoering van de cultuurkaart moest de school iemand aanwijzen als cultuurkaartcoördinator: de cukaco.
De termen 'kunstcoördinator' en 'kunstmentor' hoor je niet vaak meer.
De cultuurcoördinator die nog maar net in functie is komt misschien nieuwe cultuureducatieve begrippen tegen. Voor een handig overzicht van deze begrippen, klik hier.